Yamarin
Pioner



Firetakt
Elektriske Motorer



Brenderup
Fogelsta

Kontakt oss
Forsiden





Sist oppdatert:16.12.2010


 

Yamaha forskjellen

 

 

Mikroprosessorstyrt (ECM) motorkontrollmodul
ECM er en svært raffinert mikroprosessor som gir ekstra driftssikerhet og brukervennlige løsninger.

ECM-prosessoren har blant annet kontroll med tenningstidspunkt og PrimeStart™ systemet. Det er også motorkontrollmodulen som sørger for å aktivere de mange varsel- og beskyttelsessystemene som passer på motoren. ECM er i virkeligheten både ‘hjertet’ og ‘hjernen’ i en Yamaha motor.

På alle firetaktmotorene, fra 50 hk og oppover, og alle HPDI- og Vmax HPDI-modeller kan man foreta motordiagnose på stedet ved å kople en laptop-PC til den praktiske aksessporten. Via laptopen kan mekanikeren finne feil og se hvordan motoren har vært kjørt.

• Konstant overvåking av alle sensorene i motoren og kontroll av riktige innstillinger.
• Opprettholder jevn, problemfri ytelse.
• Styrer tenningstidspunktet.
• Overvåker og aktiverer alarmer.
• Databasert motordiagnose på alle EFI firetaktmotorer fra 50 hk og oppover og alle HPDI motorene.
'Start-i-gir'-beskyttelse
'Start-i-gir' hindrer motoren i å startes når den står i forover eller revers. På motorer med manuell start blokkeres startapparatet hvis motoren settes i annet enn fri. På modeller med elektrisk start, brytes tilførselen av strøm til startmotoren når motoren ikke står i fri.
PrimeStart™
PrimeStart™, Yamahas patenterte, automatiske chokesystem, er standard på mange modeller. Føreren starter motoren, også når den er kald, ved bare å vri om nøkkelen. Like enkelt som å starte bilen! Systemet eliminerer behovet for en konvensjonell choke og kontrollerer ‘oppvarmingsprosessen’ automatisk. Det er ikke lenger nødvendig å ‘varme opp’ ved å ruse motoren i fri.

 

CDI/TCI tenningssystemer
Standard på alle Yamaha-modeller.

Yamahas CDI og TCI tenningssystemer er ‘solid state’- et tenningssystem uten bevegelige deler. Dette gir lett start og stor driftssikkerhet. Fordelen med CDI/TCI tenning er blant annet:
• Sikker og enkel start
• Kraftig, stabil gnist ved alle hastigheter
• Ensartet gnist gir lenger levetid for tennpluggene
• Lite vedlikehold
  Tilbake til start 
     

 

Varselsystemer for motorbeskyttelse og sikkerhet
Alt etter modell har alle Yamaha utenbordsmotorer omfattende overvåking av motorens tilstand, som oljenivå og oljetilførsel, varmegang og for høyt turtall. Ulike varselanordninger, som for eksempel lamper på motordekselet, instrumentlamper og summere, er montert for å varsle brukeren.

Hvis det, mot formodning, skulle oppstå et problem, vil systemet automatisk redusere motorturtallet for å beskytte motoren. Det gir båtføreren en sjanse til å få båten tilbake til land uten å totalhavarere.
  Tilbake til start 
   
Stort område for powertrim & tilt
Standard (eller tilgjengelig som tilleggsutstyr) på de fleste modeller fra 20 hk og oppover. Bransjen misunner Yamaha det kompakte, lette og kraftige PT & T-system. Rask reaksjon fra den praktiske trykknappkontrollen gir føreren glimrende respons og kontroll, og trim-området, fra -4° til +16°, sørger for at båten yter maksimalt under alle forhold og med varierende belastninger. Negative trim (-4°) forbedrer akselerasjonen og får båten raskere i plan.
  Tilbake til start 
     
Ferskvannsspyling
Nok en brukervennlig og enkel idé fra Yamahas konstruktører! Det er bare å kople en hageslange til den lett tilgjengelige stussen på motoren, og skylle ut salt og annet smuss som samler seg i motorens kjølekanaler. Det reduserer korrosjon og forlenger motorens levetid. Det er ikke nødvendig å starte motoren for å gjennomføre denne enkle vedlikeholdsprosessen.

• Reduserer korrosjon og forlenger motorens levetid
• Praktisk, enkel tilkopling og bruk
• Spyler og renser uten å starte eller kjøre motoren
  Tilbake til start 
   
Gruntvannsinnstilling
Standard på de fleste Yamaha-modeller.
• Gjør det mulig å bruke motoren trygt på grunt vann
• Beskytter propellen og muliggjør manøvrering like inne ved land
  Tilbake til start 
     

 

Kraftige generatorer
Standard på de fleste Yamaha-modeller.

Sammenliknet med de fleste konkurrerende modeller, har Yamaha-motorene en kraftig dynamo for å sikre at det alltid er rikelig med strøm på batteriet slik at motoren alltid starter – også etter lange perioder med kjøring på lave turtall. Det kraftige ladesystemet gjør at man trygt kan bruke utstyr som ekkolodd og GPS om bord i en båt med Yamaha motor.
  Tilbake til start 
   
Høyre- og venstregående girhus
FL115 • FL150 • FL200 • FL225 • L200 • L250 • ZL150 • ZL200 • ZL250 • ZL300
Hvis en båt utstyres med to motorer, vil den bli vanskelig å manøvrere. For å eliminere dette kan man montere to Yamaha-motorer hvor den ene motoren har girhus som gjør at propellen dreier med klokken (det vanlige) og den andre motoren har et girhus som gjør at propellen dreier mot klokken. Da vil båten alltid være lett å styre og ha perfekt balanse enten du kjører fort eller sakte.
  Tilbake til start 
     

 

Autolube Multipoint™ Oil Injection System
(Standard på alle totaktsmodeller fra 20 hk og oppover)

Autolube™-systemet eliminerer ikke bare behovet for å blande olje og bensin på forhånd, det reduserer også drifts- og vedlikeholdskostnader med en mer effektiv kontroll av olje/bensinblandingen under forbrenningen.

Oljepumpen reagerer både på gasspådrag og motorturtall, slik at den nøyaktige oljemengden sprøytes direkte inn i manifolden, etter at bensinen har passert forgasseren. Dette er et effektivt blandingssystem som hindrer tilstopping eller avleiringer av olje.
  Tilbake til start 
   
Ladesystem for to batterier
To batterier lades samtidig for å sikre at det er rikelig med kraft til å starte motoren, selv etter lange turer i dorgefart.
  Tilbake til start 
     
Vendespyling
Denne konstruksjonen, standard på de fleste Yamaha totaktsmotorer, skaper en ‘virveleffekt’ i forbrenningskammeret som støter de forbrente gassene ut med maksimal effekt. Vendespyling bidrar også til å fordele drivstoffblandingen jevnt i sylinderen.
• Bedre drivstofføkonomi
• Større forbrenningseffektivitet
• Jevnere motorgange
  Tilbake til start 
   

 

Digitale multifunksjon instrumenter
De digitale instrumentene til Yamaha er konstruert slik at føreren med et kjapt blikk kan skaffe seg oversikt over fart, turtall, hvor mye bensin han har på tanken, oljenivå osv. Yamaha-ingeniørene har også lagt vekt på at instrumentene skal være lette å montere og at de er solide og tåler både saltvann og solskinn.

Yamaha kan levere tre forskjellige digitale, multifunksjon instrumenter til de fleste motorene. ‘Turteller’ som blant annet viser turtall, timeteller, trimvinkel og oljenivå. ‘Speedometer’ viser fart, log, driftstid og batterispenning for bare å nevne noe. ‘Forbruksmåler’ forteller om bensinforbruk og drivstoff økonomi.
  Tilbake til start 
     

 

 

 

Yamahas omfattende korrosjonsbeskyttelse
Som et resultat av Yamahas forskning og år med testing og utvikling, kan alle Yamaha-eiere glede seg over at motorene deres bygges i høyverdige materialer som beskyttes av et gjennomprøvd system med anoder, sink, primer, maling og lakk.

YDC-30
Denne unike, korrosjonsbestandige aluminiumslegeringen, utviklet av Yamaha, har vist seg å være et meget solid og bestandig materiale som tåler mange års bruk i et marint miljø.

Offeranoder
Yamaha monterer store anoder. Anodene blir plassert der hvor de gir optimal beskyttelse uten at vannstrømmen rundt motoren hindres. Anodene sitter på motorstammen, monteringsbraketten og undervannshuset. På en del modeller er det også montert anoder i kjøle- og eksossystemet. Materialet i anodene sørger for å minimalisere og kontrollere den korrosive effekten saltvann har på alle motorer.

Spesiell sinkbeskyttelse
Alle ikke-bevegelige deler som er i rustfritt stål blir beskyttet med et lag sink. Dette øker motstanden mot galvanisk korrosjon.

Høykvalitetsstål
Rustfritt stål blir brukt til mange komponenter, som for eksempel drivaksel, propellaksel og styrearm.

Fem lag utvendig beskyttelse
I en nøye kalkulert sekvens beskyttes alle Yamaha motorene med solid primer, flere strøk grunning og akrylmaling. Etter at overflaten er varmebehandlet for å gi god vedheft og styrke blir motoren påført et tykt lag klarlakk. Det er lakken som gir Yamaha den flotte, varige finishen.